Het babydilemma

Er zijn problemen die worden uitgevonden, en er zijn problemen die worden ontdekt. In de tijd dat er geen anticonceptie was bestond er geen babydilemma, denk ik. Maar er speelt meer dan controle hebben over de kans op een zwangerschap, en het babydilemma is geleidelijk ontstaan en steeds meer vrouwen (en mannen!) hebben er last van.

We investeren meer tijd in opleiding dan vroeger, en vervolgens willen we ook nog een carrière opbouwen voordat we eventueel aan kinderen beginnen. Of we dat eigenlijk wel willen vragen veel vrouwen en mannen zichzelf niet eens af, totdat hun cyclus wat minder regelmatig wordt, ze de dertig ruim gepasseerd zijn en/of de beoogde partner om kinderen mee te krijgen is nog steeds niet in beeld. En dan zijn er nog de stellen die tot overeenstemming moeten komen: eentje wil wel, de ander niet, of heeft sterke twijfel.

Ida Kersseboom kampte zelf met allerlei vragen over wel of niet moeder worden, toen ze ontdekte hoe weinig er eigenlijk te vinden is aan informatie rond deze vraag. “En of je nu uiteindelijk wel of niet besluit om te proberen zwanger te raken, het is een te belangrijke vraag om niet even goed bij stil te staan. En het is ook nog een mooie vraag”, aldus de schrijfster van het boek, die ook een complete website heeft waar je jezelf kunt verrijken met inzichten. Het lijkt mij een boek met een eindeloze toekomst, omdat er steeds nieuwe mensen zullen zijn voor wie dit speelt. En het structureert het denken lekker, door de opzet.

De enige kanttekening die ik als man wel moet maken is dat de focus voor mijn gevoel in dit boek nog iets teveel op de vrouwen ligt. Maar misschien komt er een mannelijke versie door dezelfde auteur, of staat er een man op die zijn seksegenoten wil helpen met deze belangrijke vraag. Tot die tijd kunnen mannen trouwens prima meelezen, schijnen ze met damesbladen ook te doen…

Lees hier meer over het boek, uitgegeven bij Uitgeverij Lucht. Je kan het boek hier ook bestellen.

Of bestel het boek direct bij bol.com.